Innledning
Dette kjøpet er regulert av de
nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over
Internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven,
forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven,
og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er
tilgjengelig på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen
skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller
partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.
Salgsbetingelsene er utarbeidet
og anbefalt av Forbrukertilsynet. For en bedre
forståelse av disse salgsbetingelsene, se Forbrukertilsynets veileder her.
1. Avtalen
Avtalen består av disse
salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt
særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det
som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot
ufravikelig lovgivning.
Avtalen vil i tillegg bli utfylt
av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende
og forbrukere.
2.
Partene
Selger er Nysny
AS, Rådmann Ottesens vei 7 3610 Kongsberg, Post@nysny.no, telefonnummer
95885550, Organisasjonsnummer: 926505130, og betegnes i det følgende som selger/selgeren.
Kjøper er den forbrukeren som
foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.
3.
Pris
Den oppgitte prisen for tjenesten
er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter
og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert
om, skal kjøper ikke bære.
Prismodellen er at man betaler
for tilgang til måledata fra 1. august til 31. juli i inneværende år. Man
betaler en bestemt sum for første måler. Den første måleren er den man
registrerer som primærmåler. Det er mulig å abonnere på flere målere i samme
abonnement samme. Perioden for sekundære målere følger perioden for primære
målere. Prisen for primer måler vil variere fra måned til måned. Dette for å
unngå kjøp av abonnent kun når det kommer snø.
4.
Avtaleinngåelse
Avtalen er bindende for begge
parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren.
Avtalen er likevel ikke bindende
hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i
bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen
part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.
5.
Betalingen
Dersom kjøperen bruker
kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på
kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag abonnement blir aktivert.
6.
Levering
Abonnementet blir aktivert nå
betaling er fullført enten via Vipps, kredittkort eller debetkort.
Blir ikke abonnementet aktivert
etter fullført betaling, kan man ta kontakt med selger for å få aktivert
abonnementet manuelt eller får pengene refundert.
7.
Angrerett
Kjøperen må gi selger melding om
bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen
inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag
eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.
Angrefristen anses overholdt
dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at
angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig
(angrerettskjema, e-post eller brev).
Angrefristen begynner å løpe:
Angrefristen utvides til 12
måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke før
avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert
angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår,
tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Sørger den
næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper
angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøperen mottok opplysningene. Det
kreves bekreftelse fra kunde på at dette dokumentet er lest. Dette dokumentet
gjelder for å opplyse kunden om angreretten kunden har. Angrerettskjema blir
ikke levert ved kjøp av et abonnement, men kan benyttes før angrefristen løper
ut. En e-post til post@nysny.no med kontonummer for tilbakebetaling og
e-postadresse som abonnement er registrert på er nok for å benytte seg av
angreretten.
Kjøper kan prøve eller teste abonnementet
for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller
bort.
Selgeren er forpliktet til å
tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager
fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten.
Selger har rett til å stoppe abonnementet når kjøpesummen er refundert til
kjøper.
8.
Forsinkelse og manglende levering - kjøpernes
rettigheter og frist for å melde krav
Dersom selgeren ikke leverer abonnementet,
og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i
henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter
omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen
og/eller kreve erstatning fra selgeren.
Ved krav om
misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel
e-post).
Oppfyllelse
Kjøper kan fastholde kjøpet og
kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse
dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom
oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står
i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle
vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse.
Kjøperen taper sin rett til å
kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.
Heving
Dersom selgeren ikke leverer abonnementet
innen et døgn, skal kjøperen oppfordre selger til å levere innen en rimelig
tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer abonnementet innen
tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet.
Kjøper kan imidlertid heve
kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere abonnementet. Tilsvarende
gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av
avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at
leveringstidspunktet er avgjørende.
Leveres abonnementet etter
tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var
avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen
rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen.
Erstatning
Kjøperen kan kreve erstatning
for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom
selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll som
ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått,
eller overvunnet følgene av.
9.
Mangel ved tjenesten - kjøperens rettigheter og
reklamasjonsfrist
Hvis måledata viser seg å være
feil eller uteblir kan kunden heve kjøpet. Selger må ha mulighet til å rette på
målingene. Fristen på å heve kjøpet gjelder fra at feil er rapporter til selger
og en uke frem i tid. Dersom feil er rettet innen fristen, kan ikke kjøpet
heves. Definisjonen på feilmåling er at enten snødybdemålingen er frosset eller
måler mer enn 15cm feil. Sporadiske feilmålinger kan forekomme men ikke
vedvare. Det oppfordres til å rapportere feil til post@nysny.no dersom feil oppdages.
Reklamasjon til selgeren bør
skje skriftlig.
Prisavslag
Kjøper kan kreve et prisavslag
på abonnementet dersom metadata er utilgjengelig i mer enn tiden som er
spesifisert over! Abonnementet vil refunderes prosentvis av tiden mellom
avtalen ble inngått, feil er inntruffet og 1. mai inneværende år. Det forventes
ikke snøfall etter 1. mai!
Eksempel: Blir abonnement tegnet
1. januar og feil blir klaget inn 1. februar og ikke utbedret, kan kunden heve
kjøpet og få refundert 75% av kjøpesummen.
10.
Bruk
av måledata
Nysny AS står ikke ansvarlig dersom
fritidsbolig, campingvogn eller lignende får skader på grunn av snølast. Det er
for mange variabler som spiller inn for at Nysny AS
kan gi garanti på snølastberegningene. Avstand fra bolig til måler kan være
stor i både høyde og avstand. Det er ikke sikkert boligen er like sterk i
konstruksjonen som spesifisert fra leverandør av boligen. Vind og temperatur
kan gi lokale variasjoner på snøvekten.
11.
Konfliktløsning
Klager rettes til selger innen
rimelig tid, jf. punkt 8 og 9. Partene skal forsøke å løse
eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta
kontakt med Forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet er tilgjengelig
på telefon 23 400 500 eller www.forbrukerradet.no.
Europa-Kommisjonens klageportal
kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis
du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: http://ec.europa.eu/odr.
Versjon 1
av
Petter Arne Mikalsen for Nysny AS
2021.02.09
Endringer fra forrige versjon:NA